1. Löpning - Andning

Utan att andas dör vi, sant yes :) Men när vi simmar kan vi inte andas hela tiden, när vi springer är det så jobbigt att man måste tänka på det, när man cyklar kan det vara svårt för all vind ;)

I början när jag började springa känndes det som om hela världen gick under för jag fick inte luft ner i lungona helt, som ett ansträngningsastmabarn är det inte alls det roligaste men alla kan springa även dem med Ansträngningsastma dem säger tillockmed att man ska springa/träna för att det ska bli bättre, då lungorna blir "starkare", så inga undanflykter.

Av Sigmatri fick jag en väldigt bra hjälp om hur jag skulle springa för att på det bästa sätt få så mycket syre som möjligt.

Armarna /Bröstet; i början hade jag mina armar dinglandes/hårt spända vid bröstkorgen vilket gjrode att jag "stängde" igen luftvägen. Min tränares fru var på mig hela tiden att armarna skulle ner vid sidan/till magen och fram med bröstet som att någon drog i ett snöre i huvud, så bröstet kom upp, Just för att öppna upp bröstkorgen.
Och Andas in med näsan och ta lååånga djupa andetag enda ner i lungorna.  
Jag tyckte i början detta var mycket mycket jobbigare och förstod inte hur det kunde hjälpa. Men efter många tillsägningar kunde jag faktist märka skillnaden på att stänga igen bröstet och öppna upp bröstet (det säger ju egentligen sig själv men svårt när man väl är där)

Om du känner att du inte får tillräkligt med luft testa att ta ner armarna och andas in med NÄSAN och LÅNGA DJUPA ANDETAG ENDA NER I LUNGORNA, (det kan ju även vara pga en dålig kondition och då är det bästa att börja lite smått med träning 1 km blir till 2 km och 2km blir till 3km och så vidare ;) )

Detta är även hur det är för mig så ingenting som är vetenskapligt bevisat eller något utan bara hur det är för mig och hur jag ska göra för att få tillräkligt med syre för att kunna springa fortare och fortare. Många skriver att man ska andas var 3 steg eller var 2 steg och massa jobbigt tänkande, men för någon som älskar att tänka kan det ju vara ett alternativ.

Kom ihåg:
Det är inte andningen som gör dig fortare men du kan få det roligare under vägen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0