DM SPRINT 3/6 2012

Min första Triathlon blev en sprintdistans, en sprintdistans är 750 meter simning 20 km cykling (Danmarks mästerkapet är 23km då det är en speciell cykelrunda) och så 5 km löpning till sist :)
Så nu när ni vet hur långt/ kort det är kan jag börja med att berätta lite om hur det gick :)

Simning som är min bästa gren var jag inte alls nervös inför, vad kunde hända jag är super duktig på att simma, puuhh vad jag tar tillbaka det nu, Vattnet var bara 16 grader i sjön som vi skulle simma i, jag som bara har simmat en gång i sjön innan hade inte alls vant mig vid kylan, Dumt dumt dumt... Jag kommer iväg ganska bra, men sen fick jag en chock av kylan så det blir riktigt svårt att få luft och jag hyperventilerar, saktar ner farten markant och håller huvudet ovanför vattenytan så som vår tränare hade övat oss på. Jag blir lite lugnare ser att jag har en livräddare vid sidan om mig och känner ett lugn, dem kommer fram till mig och frågar hur det är med mig och jag får ut ett att jag har det bra, dem håller sen ett litet avstånd men är med mig hela vägen fram till den första "boj" där vi ska börja simma tillbaka, när jag har kommit dit har jag vant mig vid kylan och kan nu simma med huvudet nere i vattnet (vanlig crawl).
Jag kommer in efter 15 minuter och 34 sekunder och jag kan säga att om min tränare inte hade övat med oss, att simma med huvudet ovanför vattenytan hade jag avbrutit redan under simningen, men jag var envis och sa till mig själv hela tiden att jag inte kunde sluta nu, och det gjorde att jag även kom i mål.
Efter simningen hade jag använt så mycket mer energi en vad jag hade räknat med så jag fick nästan inte ens av min våtdräkt så slut/ kall i armarna var jag, jag bara skakade samtidigt som jag var så varm (underlig känsla).
Jag kom iväg på cyklingen men problemet var att jag hade svalt en del vatten och min kropp var fortfarande i chock efter kylan så jag hade det inte bra under cyklingen, vilket gjorde att jag inte kunde cykla till, men jag höll en hastighet på 28 km/h iaf (vilket jag inte alls var klar över, så någonstans har mitt adrenalin pumpat ;) )
Jag hade fått reda på att jag skulle hålla reda på motorcyklarna (dommarna) och när jag är ganska nära en cyklist och är på väg att cykla förbi ser jag att motorcyken är bakom mig, nu gäller det att hålla 30 sek för det är de man har när man ska cykla om, och 30 sekunder var väldigt länge när man skulle cykla om för det tog ju inte mer än 3 sek så inga tidsstraff fick jag.

Cykligen gick smärtfritt (förutom att jag inte hade det så bra då ju men det var inget att göra åt)
jag cyklade 23 km på 49 minuter 32 sekunder :)

Inne i T2 (skift nummer två) fick jag inte på mig mina löpskor så kalla mina fötter var haha så jag gör allt vad jag kan för att få ner mina blöta stackars fötter i löpskorna, jag fick på mig dem och tar lite vatten innan jag springer ut på rundan.

Jag har det fortfarande inte så bra under löpningen så jag kan inte helt springa till (då hade jag/maten hamnat i buskarna)
Löprundan var en runda på 2500m som vi skulle springa två gånger så där var publik på väldigt många ställen och man fick ett sådant adrenalin att man bara kunde springa på.
Vi i SIGMATRI hade våra tält precis vid löprundan vilket gjorde att man hade en hel orkester som hejade en till mer energi precis vid vändningen till runda två och mål linjen så det fanns inget som hette att springa saktare där inte.
Jag kom i mål och på 1 timmer, 37 minuter och 54 sekunder, så jag hade sprungit på 28 minuter och 13 sekunder.
och sen den tid som är över är mina skift :) där jag inte var jätte snabb inne ;)

Men jag genomförde det, och det var mitt mål nummer 1, sen mål nummer 2 var att komma under 1:40:00 och det gjorde jag det också, så jag klarade det riktigt bra i söndags :)

Vi hade riktigt tur med vädret då det inte regnade (som det hade sagts) Men tyvärr blåste det ju nästan storm så det var mindre lyckat :( men häldre blåst än regn =)


Älskling flyger in efter cyklingen =)







Två SIMTARIER kämpar om att komma förre den andra :)

Jag kommer in igen efter cyklingen.




Man kan komma igenom allt bara med viljan :)


Trött och glad att jag klarade det =)
*Två SIGMATRIER efter deras hårda kamp om vem som skulle komma i mål först =)

Våra tält =) och vilken uppbackning vi hade i SIGMATRI

Det var en helt underbar dag och vi kom inte hem förren vid sju på kvällen med en massa fräknar och röda näsor :) SIGMATRI är en underbar klubb :)

Kommentarer
Postat av: Melinda

Shit så duktig du är gumman !!..Blir näsan helt tårögd.haha.Riktigt duktig..Förstår inte hur man änns kan springa efter man både simmat och cyklat..Fy ! ..Ja som inte änns kan springa 5km över huvudtaget.. Men det är faktiskt bättre att du fick kämpa nu första gången du gjorde det. För hade du haft allt med dig så hade du bara trott att det var hur lätt som helst..Nästan bättre att börja i "helvetet" så man får lite skinn på näsan :) ..Grym tjej !!!

Pusss !

2012-06-07 @ 15:42:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0