Det här med att ha bebisen sovandes i sängen!

Man får höra många saker gör inte så gör så och så... Men vad är rätt och vad är fel egentligen? Allt kan vara rätt då allt är helt upp till var för sig, alla har olika behov och alla är vi olika.
Men tips kan alltid vara en bra idé att få eller att få reda på saker som att man vet som tex att inte ska ha filt över vagnen utan stora luftmöjligheter eller att inte alls ha en filt över på sommaren för det blir ca 10 grader varmare iaf där nere. Men om sen folk vill göra det iaf är upp till var och sig bara dem fått reda på riskerna. Samma med om man vill ha sin bebis sovandes i sängen eller ej, i dk säger dem att man ska ha dem sovandes nära men inte i sängen om man inte har en halv meter på den ena sidan och en väg på andra alltså inte i mitten av föräldrarna. Men samma där jag tror inte alls på att man kan rulla över sitt barn, tappa det om man råkar somna med barnet i famnen osv

Då vi har en liten säng har vi inte möjlighet att ha Clara i vår säng alls utan hon får vara i sin vagga vid sidan om vilket bara är bra, men hon kan inte somna själv där i utan hon ska ligga i vår säng för att sedan bli flyttad över. Varje natt har jag alltså henne liggandes på min plats vid mina ben med amningskudden som avskärning + att Kasper inte ska ta sitt ben på henne. Kasper rör sig en del i sömnen och det är stora rörelser, men så fort Clara ligger där blir hans rörelser mindre och mycket "lättare" så om han skulle röra henne är det inget som hon ens hade vaknat av. Allt detta gör han sovandes alltså han kan känna av allt även om han sover :) så att rulla över sitt barn tror jag inte helt på. Men jag tror också det är viktigt att inte ha dem i sängen av andra orsaker som att det är vår säng inte hennes. Om hon är i sängen med oss när ska vi då få egentlig utan henne och ta vara på vår relation? Och så lär hon sig från början (ok inte helt då hon inte kan somna i sin egen säng en) att sova själv. Och så på morgonen får hon gärna ta över kaspers plats och sova där :) (vill bara poängtera att hon inte ligger där timma vis utan hon får mat och sen blir hon nerlagd och så sover hon, i allt ca 30 min någon gång 1 timme men hade jag lagt henne i sin egen säng hade hon aldrig somnat så då hade det tagit lägre tid)
nu ska jag nog sova då Clara somnat för längesen...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0