rugbrød av Johanna - två limpor Smaskigt värre ;)

Det var en del som ville ha mitt bröd som jag hade bakat till i påsk, Och nu har jag allt tagit och bakat det igen och även skrivit ner det :D Det ni ;p, så nu kan även ni baka detta underbara bröd.
Jag utgår alltid ifrån ett recept men när jag har gjort ett recept en gång börjar jag göra om recepten så här nere är, så som jag gjorde till påsk och idag.


Svenska: (skrolla ner för Danska)

5 dl - Dinkelmjöl
2 dl - Grahamsmjöl
3 dl - Rågsikt
1/2 dl - Rågkross
2 dl - Vetekli
2 dl - Vetegroddar
1 tsk - Salt
4 tsk - Bikarbonat
1 liter - lättfil
1/5 dl mörk sirap (om ni vill ha den sötare bara att ta i upp till 2 dl)

How to do:
Sätt ugnen på 175 grader
Koka rågkrossen i 2-3 minuter i rikligt med vatten, häll sedan av vattnet.

Blanda Dinkelmjöl, Grahamsmjöl, Rågsikt, vetekli, Vettegroddar, Salt, Birkarbonat.
Häll sedan i Rågkrossen och blanda så det fördelar sig med mjölblandningen, häll sedan i Lättfil blanda runt och till sist Sirapen. Den kommer att bli ganska så tjock då jag har i mer av de goda och mindre av de osunda (men den blir väldigt saftig och god)

Smör två brödformar och häll i lite vettegroddar, häll i smeten och ta lite vettegroddar på.
In med bröden i ca 90 till 100 minuter allt ut ifrån hur din ugn är. Glöm inte att ta på folie efter ca 40 minuter annars har ni nog ett svart bröd ;) eller ett inte lika saftigt bröd.

Danska:

5 dl - Speltmel fuldkorn
2 dl - Grahamsmel
3 dl - Rugmel
2 1/2 dl - Skårne rugkerner
2 dl - Hvedeklid
2 dl - Knækkede hvedekerner (behøver ikke være Knækkede)
1 tsk - Salt
4 tsk - Bikarbonat
1 liter - Ymer, A38 fethalt 1,5 el tykmælk
1/5 dl - Mørk sirup (hvis du ønsker det sødere, kan du tage i op til 2 dl)

How to do:
Forvarm ovnen til 175 grader.
Kog vand i en gryde, og hæld i de Skårne rugkerner, lad det koge 2-3 min.
Bland, Speltmel fuldkorn, Grahamsmel, Rugmel, Hvedeklid, Knækkede hvedekerner, Salt og Bikarbonat og bland det hele sammen. Derefter hældes de Skårne rugkerner i og det hele blandes sammen. Hæld derefter i A38 og sirup, det vil være forholdsvis tykt, (fordi der er mere af de sunde), brødet vil være meget saftigt alligevel.

Smør to forme og hæld i nogle hvedekerner, og sæt dem
ind i ovnen ca 90 - 100 minuter baseret , hvordan din ovn er. Husk at tage på sølvpapir efter ca 40 min.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0